Στα συρτάρια βαρύγδουπες εξαγγελίες κυβέρνησης- κομμάτων
Εθνική αναγκαιότητα ήταν για τον Πρόεδρο Αναστασιάδη προεκλογικές εξαγγελίες για αξιοκρατία, χρηστή διοίκηση, ευθύνη των πολιτικών, αλλά σκονίζονται σε συρτάρια μαζί με προτάσεις νόμου κομμάτων
Κάτια Σάββα
Εφημερίδα ΠΟΛΙΤΗΣ, 7/10/2017
Ποινική ευθύνη υπουργών και ανεξάρτητων αξιωματούχων, πρωτοβουλίες πολιτών με συλλογή υπογραφών, περιορισμός της ασυλίας των βουλευτών μόνο στα κοινοβουλευτικά τους καθήκοντα, επέκταση του ορίου συνταξιοδότησης των βουλευτών και των υπουργών στο 65ο έτος της ηλικίας τους, ρύθμιση του ζητήματος της ταυτόχρονης καταβολής σύνταξης και μισθού σε κρατικούς αξιωματούχους, αυστηρά κριτήρια στην επιλογή των προσώπων που διορίζονται στην ΕΔΥ, ΕΕΥ και ημικρατικούς οργανισμούς και δημόσια ακρόαση προ διορισμού τους στη Βουλή...
Μερικές μόνο από τις βαρύγδουπες εξαγγελίες των τελευταίων ετών, οι οποίες αξιολογήθηκαν και από τα ΜΜΕ ως πρώτες ειδήσεις στα δελτία και ως πρωτοσέλιδα εφημερίδων, που παραμένουν ωστόσο στα αζήτητα εμπαίζοντας τη νοημοσύνη των πολιτών, οι οποίοι μετά την οικονομική κρίση πείστηκαν ότι κάτι πάει να αλλάξει. Τουλάχιστον όσον αφορά σε ζητήματα αναξιοκρατίας, διαφθοράς και διασπάθισης δημοσίου χρήματος. Έρευνα του «Π» ως προς το ποιες από αυτές τις εξαγγελίες, όχι μόνο του Προέδρου της Δημοκρατίας διά νομοσχεδίων -που θα ετοίμαζε και θα κατέθετε στη Βουλή μέχρι τον Ιούνιο του 2013- αλλά και κοινοβουλευτικών κομμάτων διά προτάσεων νόμου, έρχεται απλώς να επιβεβαιώσει τη διάσταση μεταξύ λόγων και πράξεων όσων διεκδικούν κάθε φορά την ψήφο μας και επιτυγχάνουν την εκλογή τους.
ΑυτοδέσμευσηΟ Ν. Αναστασιάδης εξελέγη το 2013, μεταξύ άλλων, και με σειρά προεκλογικών εξαγγελιών για «αξιοκρατία, χρηστή διοίκηση, ευθύνη των πολιτικών, υποχρεώσεις του κράτους προς τους πολίτες του, που παρέμεναν», όπως δήλωνε και μετά την εκλογή του στις 29/4/2013, «κενές περιεχομένου διακηρύξεις», για να προσθέσει πως «σήμερα (σ.σ. το 2013) λόγω και των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης, αποτελούν εθνική αναγκαιότητα». Μετεκλογικά (Απρίλιος 2013) ο Πρόεδρος είχε θέσει και χρονοδιαγράμματα για υλοποίηση των δεσμεύσεων καλώντας τη Βουλή να δώσει προτεραιότητα στην εξέταση των σχετικών νομοσχεδίων. Τελικά αυτή η προτεραιότητα δεν δόθηκε και είναι άξιον απορίας γιατί, καθώς στις νευραλγικές επιτροπές που εξετάζουν νομοσχέδια προεδρεύουν βουλευτές του ΔΗΣΥ.
Την ίδια ώρα η είσοδος της Συμμαχίας Πολιτών στη Βουλή επετεύχθη το 2016 λόγω και της αυτοδέσμευσης όλων των υποψηφίων βουλευτών της με επιστολή τους στον τότε πρόεδρο της Βουλής να παραιτηθούν σε περίπτωση που δεν «προωθούσαν στη νέα Βουλή για ψήφιση εντός ενός έτους από την εκλογή τους» δέκα προτάσεις και μέτρα «που ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των πολιτών, για να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη τους προς το κράτος, τους θεσμούς και τους πολιτειακούς αξιωματούχους». Παρότι δεν ανέμενε κανείς ότι οι βουλευτές της Συμμαχίας θα παραιτούνταν, θα πρέπει να τονιστεί ότι όταν κανείς αναφέρεται σε ψήφιση μιας πρότασης (όχι απαραίτητα έγκριση) συνεπάγεται ότι αυτή θα οδηγηθεί στην ολομέλεια. Μέχρι στιγμής, ωστόσο, καμία από τις προτάσεις νόμου που κατέθεσε η Συμμαχία δεν οδηγείται στην ολομέλεια, καθώς πολύ απλά για τις πλείστες δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί ή αρχίσει καν η εξέτασή τους από τις αρμόδιες επιτροπές.
Ξεχάστηκε ο ΑβέρωφΣε βαρύγδουπες εξαγγελίες προέβησαν κατά καιρούς και τα κοινοβουλευτικά κόμματα. Για παράδειγμα, τον Ιούλιο του 2016 ο Αβέρωφ Νεοφύτου κατέθεσε δύο προτάσεις νόμου που ρυθμίζουν συνταξιοδοτικά θέματα αξιωματούχων (65ο έτος για βουλευτές και υπουργούς και κατάργηση της καταβολής σύνταξης σε εν ενεργεία αξιωματούχους) ως αποτέλεσμα της εξαγγελίας του πρόεδρου του ΔΗΣΥ κατά τη διάρκεια συνεδρίας της Επ. Οικονομικών, τη Δευτέρα 4/7/2016, για κατάργηση της φορολογίας ακίνητης ιδιοκτησίας ταυτόχρονα με τη μείωση ανελαστικών δαπανών. Δύο μέρες αργότερα ο κ. Νεοφύτου ερωτηθείς σχετικά αναφέρθηκε εκ νέου στο θέμα των πολλαπλών συντάξεων διευκρινίζοντας ότι οι προτάσεις νόμου θα κατατεθούν «ανεξάρτητα από την πρόταση για τον φόρο ακίνητης ιδιοκτησίας»... Παρότι και πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών, ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ δεν έφερε ποτέ αυτές τις προτάσεις ενώπιον των υπολοίπων μελών της. 'Αλλες 20 προτάσεις νόμου, ειδικά μεταξύ 2013-2014, ως επί το πλείστον για θέματα τραπεζών και δημόσιου τομέα, είχε καταθέσει και ο Ν. Παπαδόπουλος, πρόεδρος του ΔΗΚΟ και πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών τότε. Και αυτές παραμένουν, κάποιες και χωρίς αντικείμενο πλέον, στις εκκρεμότητες τις επιτροπής.
Προτάσεις, τέλος, είχε εξαγγείλει και το ΑΚΕΛ το 2016, καλώντας τους πολίτες να στηρίξουν υποψηφίους του στις βουλευτικές εκλογές. Μεταξύ άλλων υποσχόταν επέκταση της διάρκειας του ανεργιακού επιδόματος, μείωση ή κατάργηση χρεώσεων για τους ανέργους και πολιτικές που θα απέβλεπαν στην αύξηση των μισθών στον ιδιωτικό τομέα. Λίγες έως ελάχιστες ήταν από το τότε οι νομοθετικές πρωτοβουλίες του μεγαλύτερου κόμματος της αντιπολίτευσης, το οποίο ως επί το πλείστον περιορίστηκε σε...άμυνα (παρεμπόδιση αποκρατικοποιήσεων και πολυασφαλιστικού ΓεΣΥ).
Μερικές μόνο από τις βαρύγδουπες εξαγγελίες των τελευταίων ετών, οι οποίες αξιολογήθηκαν και από τα ΜΜΕ ως πρώτες ειδήσεις στα δελτία και ως πρωτοσέλιδα εφημερίδων, που παραμένουν ωστόσο στα αζήτητα εμπαίζοντας τη νοημοσύνη των πολιτών, οι οποίοι μετά την οικονομική κρίση πείστηκαν ότι κάτι πάει να αλλάξει. Τουλάχιστον όσον αφορά σε ζητήματα αναξιοκρατίας, διαφθοράς και διασπάθισης δημοσίου χρήματος. Έρευνα του «Π» ως προς το ποιες από αυτές τις εξαγγελίες, όχι μόνο του Προέδρου της Δημοκρατίας διά νομοσχεδίων -που θα ετοίμαζε και θα κατέθετε στη Βουλή μέχρι τον Ιούνιο του 2013- αλλά και κοινοβουλευτικών κομμάτων διά προτάσεων νόμου, έρχεται απλώς να επιβεβαιώσει τη διάσταση μεταξύ λόγων και πράξεων όσων διεκδικούν κάθε φορά την ψήφο μας και επιτυγχάνουν την εκλογή τους.
ΑυτοδέσμευσηΟ Ν. Αναστασιάδης εξελέγη το 2013, μεταξύ άλλων, και με σειρά προεκλογικών εξαγγελιών για «αξιοκρατία, χρηστή διοίκηση, ευθύνη των πολιτικών, υποχρεώσεις του κράτους προς τους πολίτες του, που παρέμεναν», όπως δήλωνε και μετά την εκλογή του στις 29/4/2013, «κενές περιεχομένου διακηρύξεις», για να προσθέσει πως «σήμερα (σ.σ. το 2013) λόγω και των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης, αποτελούν εθνική αναγκαιότητα». Μετεκλογικά (Απρίλιος 2013) ο Πρόεδρος είχε θέσει και χρονοδιαγράμματα για υλοποίηση των δεσμεύσεων καλώντας τη Βουλή να δώσει προτεραιότητα στην εξέταση των σχετικών νομοσχεδίων. Τελικά αυτή η προτεραιότητα δεν δόθηκε και είναι άξιον απορίας γιατί, καθώς στις νευραλγικές επιτροπές που εξετάζουν νομοσχέδια προεδρεύουν βουλευτές του ΔΗΣΥ.
Την ίδια ώρα η είσοδος της Συμμαχίας Πολιτών στη Βουλή επετεύχθη το 2016 λόγω και της αυτοδέσμευσης όλων των υποψηφίων βουλευτών της με επιστολή τους στον τότε πρόεδρο της Βουλής να παραιτηθούν σε περίπτωση που δεν «προωθούσαν στη νέα Βουλή για ψήφιση εντός ενός έτους από την εκλογή τους» δέκα προτάσεις και μέτρα «που ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των πολιτών, για να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη τους προς το κράτος, τους θεσμούς και τους πολιτειακούς αξιωματούχους». Παρότι δεν ανέμενε κανείς ότι οι βουλευτές της Συμμαχίας θα παραιτούνταν, θα πρέπει να τονιστεί ότι όταν κανείς αναφέρεται σε ψήφιση μιας πρότασης (όχι απαραίτητα έγκριση) συνεπάγεται ότι αυτή θα οδηγηθεί στην ολομέλεια. Μέχρι στιγμής, ωστόσο, καμία από τις προτάσεις νόμου που κατέθεσε η Συμμαχία δεν οδηγείται στην ολομέλεια, καθώς πολύ απλά για τις πλείστες δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί ή αρχίσει καν η εξέτασή τους από τις αρμόδιες επιτροπές.
Ξεχάστηκε ο ΑβέρωφΣε βαρύγδουπες εξαγγελίες προέβησαν κατά καιρούς και τα κοινοβουλευτικά κόμματα. Για παράδειγμα, τον Ιούλιο του 2016 ο Αβέρωφ Νεοφύτου κατέθεσε δύο προτάσεις νόμου που ρυθμίζουν συνταξιοδοτικά θέματα αξιωματούχων (65ο έτος για βουλευτές και υπουργούς και κατάργηση της καταβολής σύνταξης σε εν ενεργεία αξιωματούχους) ως αποτέλεσμα της εξαγγελίας του πρόεδρου του ΔΗΣΥ κατά τη διάρκεια συνεδρίας της Επ. Οικονομικών, τη Δευτέρα 4/7/2016, για κατάργηση της φορολογίας ακίνητης ιδιοκτησίας ταυτόχρονα με τη μείωση ανελαστικών δαπανών. Δύο μέρες αργότερα ο κ. Νεοφύτου ερωτηθείς σχετικά αναφέρθηκε εκ νέου στο θέμα των πολλαπλών συντάξεων διευκρινίζοντας ότι οι προτάσεις νόμου θα κατατεθούν «ανεξάρτητα από την πρόταση για τον φόρο ακίνητης ιδιοκτησίας»... Παρότι και πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών, ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ δεν έφερε ποτέ αυτές τις προτάσεις ενώπιον των υπολοίπων μελών της. 'Αλλες 20 προτάσεις νόμου, ειδικά μεταξύ 2013-2014, ως επί το πλείστον για θέματα τραπεζών και δημόσιου τομέα, είχε καταθέσει και ο Ν. Παπαδόπουλος, πρόεδρος του ΔΗΚΟ και πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών τότε. Και αυτές παραμένουν, κάποιες και χωρίς αντικείμενο πλέον, στις εκκρεμότητες τις επιτροπής.
Προτάσεις, τέλος, είχε εξαγγείλει και το ΑΚΕΛ το 2016, καλώντας τους πολίτες να στηρίξουν υποψηφίους του στις βουλευτικές εκλογές. Μεταξύ άλλων υποσχόταν επέκταση της διάρκειας του ανεργιακού επιδόματος, μείωση ή κατάργηση χρεώσεων για τους ανέργους και πολιτικές που θα απέβλεπαν στην αύξηση των μισθών στον ιδιωτικό τομέα. Λίγες έως ελάχιστες ήταν από το τότε οι νομοθετικές πρωτοβουλίες του μεγαλύτερου κόμματος της αντιπολίτευσης, το οποίο ως επί το πλείστον περιορίστηκε σε...άμυνα (παρεμπόδιση αποκρατικοποιήσεων και πολυασφαλιστικού ΓεΣΥ).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου