Λειψή εικόνα Πόθεν Έσχες, κατά το δοκούν η κατάθεση στοιχείων
Φιάσκο αποδεικνύεται το περιβόητο Πόθεν Έσχες των 75 συνολικά αξιωματούχων καθώς πέρα από την ημιτελή εικόνα λόγω απουσίας στοιχείων για συζύγους και ανήλικα τέκνα, η δήλωση συμπληρώθηκε κατά το δοκούν
Κάτια Σάββα
Εφημερίδα ΠΟΛΙΤΗΣ, 5/9/2017
'Αλλα λόγια να αγαπιόμαστε ή καλύτερα για να μπερδευόμαστε! Κάπως έτσι μπορεί να απαντηθεί συνοπτικά το ερώτημα κατά πόσον η χθεσινή -και για πρώτη φορά- δημοσιοποίηση των δηλώσεων περιουσιακών στοιχείων 75 συνολικά αξιωματούχων (ΠτΔ, ΠτΒ, υπουργοί, βουλευτές και ευρωβουλευτές) εξυπηρετεί τη φιλοσοφία του νόμου: διαφάνεια από τη μια και πρόληψη και καταπολέμηση της διαφθοράς στη δημόσια ζωή από την άλλη. Με άλλα λόγια κατά πόσον ο ελεγχόμενος εκμεταλλεύτηκε τη θέση του για να πλουτίσει αθέμιτα.
Από την ώρα που του Ανώτατο Δικαστήριο γνωμάτευσε πως είναι αντισυνταγματική η δημοσιοποίηση και των δηλώσεων περιουσίας των συζύγων και ανήλικων τέκνων των ελεγχομένων, η εικόνα για τους πολίτες είναι ούτως ή άλλως λειψή. Την ίδια ώρα από τη στιγμή που ο γενικός εισαγγελέας γνωμάτευσε, μετά από επιστολή του γραμματέα του Υπουργικού Συμβουλίου, ότι δεν συντρέχει λόγος να υποβληθούν τώρα για πρώτη φορά οι δηλώσεις των συζύγων των ελεγχομένων (συμπεριλήφθηκαν στον νόμο με τροποποίησή του το 2016), αλλά να αφεθούν για την επόμενη φορά που οι ελεγχόμενοι οφείλουν να υποβάλουν δηλώσεις, ούτε η αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή για το Πόθεν Έσχες έχει πλήρη εικόνα. Σημειώνεται ότι για τα ανήλικα τέκνα προϋπήρχε η υποχρέωση υποβολής περιουσιακών στοιχείων αλλά όμοια με τους/τις συζύγους, θα εξαιρούνται της δημοσιοποίησης. Στο μεταξύ αρμόδιο σώμα για να ελέγξει τις δηλώσεις των αξιωματούχων που εμπίπτουν στο πεδίο του περί του Προέδρου, των Υπουργών και των Βουλευτών της Κυπριακής Δημοκρατίας (Δήλωση και Έλεγχος Περιουσίας) Νόμου του 2004 είναι κοινοβουλευτική επιτροπή με επικεφαλής τον πρόεδρό της και μέλη βουλευτές. Συνεπώς ελεγχόμενοι από τον νόμο ελέγχουν τους εαυτούς τους την ίδια ώρα που δεν έχουν τις απαιτούμενες γνώσεις για τέτοιο έλεγχο. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονιστεί ότι η επιτροπή ζήτησε από τον γενικό εισαγγελέα γνωμάτευση κατά πόσον μπορεί να αναθέσει εξυπαρχής τον έλεγχο σε ελεγκτές για να διαπιστώνουν ότι έχουν υποβληθεί σωστά οι δηλώσεις- αφού τώρα ο νόμος προβλέπει για αρωγή από ελεγκτές μόνο μετά από καταγγελία- ωστόσο η απάντησή του ήταν αρνητική.
Επιστρέφοντας στις δηλώσεις περιουσίας που δημοσιοποιήθηκαν χθες θα πρέπει να αναφέρουμε ότι αυτές είχαν κατατεθεί στην αρμόδια επιτροπή από το 2016 (εκτός 2-3 εξαιρέσεων) ή και προηγουμένως. Ως εκ τούτου η επιτροπή όφειλε από τότε να ελέγξει κατά πόσον υπάρχει συμμόρφωση προς την υποχρέωση κατάθεσης της δήλωσης και αν αυτή είναι σύμφωνη προς τις διατάξεις της νομοθεσίας
Οι δηλώσεις, ειδικά των βουλευτών που είναι και η μεγαλύτερη κατηγορία, ωστόσο βρίθουν... εποικοδομητικών ασαφειών. 'Αλλοι δηλώνουν ακίνητη περιουσία με τιμές 1980, άλλοι με τιμές 2013, άλλοι κατά υπολογισμόν, άλλοι ξεχάστηκαν να βάλουν στο σχετικό κουτάκι την αξία. 'Αλλοι συμπεριλαμβάνουν ακίνητα στα κατεχόμενα άλλοι όχι. 'Αλλοι δηλώνουν ότι έχουν μετοχές αλλά δεν μας περιγράφουν το είδος της εταιρεία και δεν αναφέρουν την αξία τους. 'Αλλοι δεν μπήκαν στον κόπο να ενημερώσουν για την αλλαγή των εισοδημάτων τους από την προηγούμενη φορά που υπέβαλαν δήλωση, άλλοι παραπέμπουν στον Φόρο Εισοδήματος. 'Αλλοι δηλώνουν την αξία του αυτοκινήτου τους όταν το αγόρασαν και άλλοι την τρέχουσα! Εν ολίγοις δήλωσαν ό,τι ήθελαν ή καλύτερα ό,τι τους βόλευε.
Από την ώρα που του Ανώτατο Δικαστήριο γνωμάτευσε πως είναι αντισυνταγματική η δημοσιοποίηση και των δηλώσεων περιουσίας των συζύγων και ανήλικων τέκνων των ελεγχομένων, η εικόνα για τους πολίτες είναι ούτως ή άλλως λειψή. Την ίδια ώρα από τη στιγμή που ο γενικός εισαγγελέας γνωμάτευσε, μετά από επιστολή του γραμματέα του Υπουργικού Συμβουλίου, ότι δεν συντρέχει λόγος να υποβληθούν τώρα για πρώτη φορά οι δηλώσεις των συζύγων των ελεγχομένων (συμπεριλήφθηκαν στον νόμο με τροποποίησή του το 2016), αλλά να αφεθούν για την επόμενη φορά που οι ελεγχόμενοι οφείλουν να υποβάλουν δηλώσεις, ούτε η αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή για το Πόθεν Έσχες έχει πλήρη εικόνα. Σημειώνεται ότι για τα ανήλικα τέκνα προϋπήρχε η υποχρέωση υποβολής περιουσιακών στοιχείων αλλά όμοια με τους/τις συζύγους, θα εξαιρούνται της δημοσιοποίησης. Στο μεταξύ αρμόδιο σώμα για να ελέγξει τις δηλώσεις των αξιωματούχων που εμπίπτουν στο πεδίο του περί του Προέδρου, των Υπουργών και των Βουλευτών της Κυπριακής Δημοκρατίας (Δήλωση και Έλεγχος Περιουσίας) Νόμου του 2004 είναι κοινοβουλευτική επιτροπή με επικεφαλής τον πρόεδρό της και μέλη βουλευτές. Συνεπώς ελεγχόμενοι από τον νόμο ελέγχουν τους εαυτούς τους την ίδια ώρα που δεν έχουν τις απαιτούμενες γνώσεις για τέτοιο έλεγχο. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονιστεί ότι η επιτροπή ζήτησε από τον γενικό εισαγγελέα γνωμάτευση κατά πόσον μπορεί να αναθέσει εξυπαρχής τον έλεγχο σε ελεγκτές για να διαπιστώνουν ότι έχουν υποβληθεί σωστά οι δηλώσεις- αφού τώρα ο νόμος προβλέπει για αρωγή από ελεγκτές μόνο μετά από καταγγελία- ωστόσο η απάντησή του ήταν αρνητική.
Επιστρέφοντας στις δηλώσεις περιουσίας που δημοσιοποιήθηκαν χθες θα πρέπει να αναφέρουμε ότι αυτές είχαν κατατεθεί στην αρμόδια επιτροπή από το 2016 (εκτός 2-3 εξαιρέσεων) ή και προηγουμένως. Ως εκ τούτου η επιτροπή όφειλε από τότε να ελέγξει κατά πόσον υπάρχει συμμόρφωση προς την υποχρέωση κατάθεσης της δήλωσης και αν αυτή είναι σύμφωνη προς τις διατάξεις της νομοθεσίας
Οι δηλώσεις, ειδικά των βουλευτών που είναι και η μεγαλύτερη κατηγορία, ωστόσο βρίθουν... εποικοδομητικών ασαφειών. 'Αλλοι δηλώνουν ακίνητη περιουσία με τιμές 1980, άλλοι με τιμές 2013, άλλοι κατά υπολογισμόν, άλλοι ξεχάστηκαν να βάλουν στο σχετικό κουτάκι την αξία. 'Αλλοι συμπεριλαμβάνουν ακίνητα στα κατεχόμενα άλλοι όχι. 'Αλλοι δηλώνουν ότι έχουν μετοχές αλλά δεν μας περιγράφουν το είδος της εταιρεία και δεν αναφέρουν την αξία τους. 'Αλλοι δεν μπήκαν στον κόπο να ενημερώσουν για την αλλαγή των εισοδημάτων τους από την προηγούμενη φορά που υπέβαλαν δήλωση, άλλοι παραπέμπουν στον Φόρο Εισοδήματος. 'Αλλοι δηλώνουν την αξία του αυτοκινήτου τους όταν το αγόρασαν και άλλοι την τρέχουσα! Εν ολίγοις δήλωσαν ό,τι ήθελαν ή καλύτερα ό,τι τους βόλευε.
Οργίασε το κουτσομπολιό, φωτιά στα social media
Όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, η φιλοσοφία τόσο του νόμου όσο και της δημοσιοποίησης είναι ο έλεγχος των αξιωματούχων για τυχόν αθέμιτο πλουτισμό κατά τη διάρκεια τη θητείας τους κάτι το οποίο δεν μπορεί να προκύψει λόγω της ημιτελούς εικόνας των περιουσιακών στοιχείων όλης της οικογένειας, αλλά λόγω και της προχειρότητας (εκούσια ή ακούσια) κατά τη συμπλήρωση των δηλώσεων που είδαν χθες το φως της δημοσιότητας. Αν κάτι μπορεί να θεωρηθεί παρήγορο είναι η υπογραφή των ελεγχομένων στις δηλώσεις έτσι που σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι έχουν δώσει αναληθή στοιχεία είναι ένοχοι ποινικού αδικήματος. Το ερώτημα βεβαίως είναι ποιος και πώς θα το διαπιστώσει. 'Αλλο ένα ερώτημα είναι ποιος είναι πλέον ο ρόλος της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής Πόθεν Έσχες. Το έργο της ολοκληρώνεται με τη δημοσιοποίηση ή τώρα θα πρέπει να δει ενδελεχώς κάθε δήλωση και να προβεί σε σύγκριση με την αμέσως προηγούμενη (εκεί και όπου αυτό είναι εφικτό); Πώς θα το πράξει από τη στιγμή που ελεγχόμενοι δεν ήταν καθόλου υποβοηθητικοί, αφού οι πλείστοι δεν έκριναν σκόπιμο να αιτιολογήσουν καν τη διαφοροποίηση της περιουσίας τους που μεσολάβησε μεταξύ της υποβολής των δύο αιτήσεων.
Από την άλλη αν κάτι πέτυχε η χθεσινή δημοσιοποίηση ήταν το... ξεφάντωμα των χρηστών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και σε πηγαδάκι μεταξύ ακόμη και αυτών των ίδιων των ελεγχομένων που είχαν κάτι να πουν για τις δηλώσεις των άλλων και να αιτιολογήσουν τις δικές τους.
«Μα δε τι αυτοκίνητο βαστά ο άλλος», «καλά πώς γίνεται ο άλλος τόσα εκατομμύρια γη και να μην έχει καταθέσεις, τον παχυλό μισθό του πού τον τρώει σιόρ» λίγες μόνο αναρτήσεις στα social media.
Από την άλλη αν κάτι πέτυχε η χθεσινή δημοσιοποίηση ήταν το... ξεφάντωμα των χρηστών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και σε πηγαδάκι μεταξύ ακόμη και αυτών των ίδιων των ελεγχομένων που είχαν κάτι να πουν για τις δηλώσεις των άλλων και να αιτιολογήσουν τις δικές τους.
«Μα δε τι αυτοκίνητο βαστά ο άλλος», «καλά πώς γίνεται ο άλλος τόσα εκατομμύρια γη και να μην έχει καταθέσεις, τον παχυλό μισθό του πού τον τρώει σιόρ» λίγες μόνο αναρτήσεις στα social media.
Πανέρι οι δηλώσεις: Απ' όλα έχουν...
Οι ελεγχόμενοι, όπως προκύπτει από τις δηλώσεις τους αντιλήφθηκαν διαφορετικά τα στοιχεία που τους ζητούσαν:
· Η πρόεδρος της Αλληλεγγύης και συνάμα ευρωβουλευτής Ελένη Θεοχάρους έκρινε πως στο πεδίο που αφορούσε την ακίνητη ιδιοκτησία έπρεπε να συμπεριλάβει και προνομιακό τάφο στο κοιμητήρι Έγκωμης.
· Ο πρόεδρος της Βουλής, παρότι πρόεδρος της Επιτροπής Πόθεν Έσχες και γνωρίζοντας ότι οι διευθύνσεις των ελεγχομένων δεν πρέπει να δημοσιοποιηθούν, συμπεριέλαβε τη δική του στην κατάσταση που επισύναψε από το Τμήμα Κτηματολογίου.
· Ο υπουργός Παιδείας Κώστας Καδής με αστεράκι σημειώνει πως τόσο σε αυτήν τη δήλωση όσο και στην προηγούμενη δεν δηλώνεται οικιστικό δάνειο από τη ΣΠΕ δημοσίων Υπαλλήλων, καθώς είναι στο όνομα της συζύγου του! Ως γνωστόν οι ελεγχόμενοι δεν είναι υπόχρεοι να αναφέρουν περιουσιακά στοιχεία συζύγου και παιδιών στη δική τους δήλωση.
· Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δήλωσε πως έχει στην κατοχή του αυτοκίνητο Αudi A8 το οποίο αγόρασε το 2012 για 85 χιλ. ευρώ, την ίδια ώρα που ο γ.γ. του ΑΚΕΛ εκτιμά το δικό του Audi A8 που δεν αναφέρει πόσα το αγόρασε στα 11 χιλ. ευρώ.
Μόλα, η δήλωση του υπουργού Οικονομικών
Λόγω της υποχρέωσης που είχαν να υποβάλουν καταστάσεις περιουσιακών στοιχείων, οι οποίες μάλιστα ετοιμάζονται από το Γενικό Λογιστήριο στη βάση των στοιχείων που του είχαν υποβληθεί, τα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου εμφανίζονται πιο σωστοί στον τρόπο συμπλήρωσης των δηλώσεων Πόθεν Έσχες που υπέβαλαν και στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή. Σε αυτές επισυνάπτεται και συνοπτική κατάσταση των περιουσιακών στοιχείων η οποία ωστόσο έχει όλη την ουσία χωρίς τις εποικοδομητικές ασάφειες που είχαν οι δηλώσεις των βουλευτών. Ο δε υπουργός Οικονομικών εμφανίζεται να δίνει την πληρέστερη εικόνα από όλους τους ελεγχόμενους ενημερώνοντας τούς πολίτες επακριβώς για τα εισοδήματα προηγούμενων ετών που αποκτήθηκαν στο διάστημα που μεσολάβησε από την προηγούμενη μέχρι και την παρούσα δήλωση.
*Ο Χάρης Γεωργιάδης δήλωσε ακίνητη περιουσία (με τη σύζυγο) αξίας 749.500 ευρώ, Όχημα Mercedes CLK με κόστος αγοράς το 2006 48.733 ευρώ και καταθέσεις 35.000 ευρώ. Δεν έχει χρέη. Όπως προαναφέρθηκε στα πρόσθετα εισοδήματα σημειώνει περίπου 170 χιλ. ευρώ για την αντιμισθία του (καθαρά) ως υπουργός (Μάιος 2013- Απρίλιος 2016) αλλά και 33.600 ευρώ από μερίσματα ξενοδοχείου.
*Ο τέως ΥΠΕΣ Σωκράτης Χάσικος δήλωσε 62.365 ευρώ ως καταθέσεις σε τράπεζες, 2,4 εκατ. ευρώ από χρεώστες και 171.336 ευρώ από επενδύσεις. Η αξία των οχημάτων του ανέρχεται σε 381.349 ευρώ, ενώ η ακίνητη περιουσία του εκτιμάται στα 809.462. Σε δάνεια οφείλει 463.490 ευρώ και σε πιστωτές 65.491 ευρώ.
*Γιώργος Παμπορίδης: δήλωσε ακίνητη περιουσία 3,125 εκατ. ευρώ ενώ η συνολική τρέχουσα αξία τεσσάρων οχημάτων, μιας μοτοσυκλέτας και μιας βάρκας ανέρχεται στις 86.000 ευρώ. Όσον αφορά σε καταθέσεις σε τράπεζες αυτές ανέρχονται σε 11.553 ευρώ ενώ τα δάνεια του ανέρχονται σε 651.182 ευρώ και οι επενδύσεις σε 19.550 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί πως ο κ. Παμπορίδης που προκύπτει ο πιο ευκατάστατος από τους υπουργούς αν όχι από όλους τους αξιωματούχους σχολίασε χθες στον δελτίο ειδήσεων του ALPHA πως με έκπληξη πληροφορείται αυτήν την πρωτιά αφήνοντας να εννοηθεί ότι άλλοι δεν δήλωσαν όλα τα περιουσιακά τους στοιχεία.
Όλες οι δηλώσεις είναι αναρτημένες στην ιστοσελίδα της Βουλής στο www.parliament.cy. Σημειώνεται ότι ο κυβερνητικός εκπρόσωπος εμπίπτει στο πεδίο ελέγχου άλλου νόμου για το Πόθεν Έσχες που αφορά σε ορισμένους αξιωματούχους και πολιτικά εκτεθειμένα πρόσωπα.
*Ο Χάρης Γεωργιάδης δήλωσε ακίνητη περιουσία (με τη σύζυγο) αξίας 749.500 ευρώ, Όχημα Mercedes CLK με κόστος αγοράς το 2006 48.733 ευρώ και καταθέσεις 35.000 ευρώ. Δεν έχει χρέη. Όπως προαναφέρθηκε στα πρόσθετα εισοδήματα σημειώνει περίπου 170 χιλ. ευρώ για την αντιμισθία του (καθαρά) ως υπουργός (Μάιος 2013- Απρίλιος 2016) αλλά και 33.600 ευρώ από μερίσματα ξενοδοχείου.
*Ο τέως ΥΠΕΣ Σωκράτης Χάσικος δήλωσε 62.365 ευρώ ως καταθέσεις σε τράπεζες, 2,4 εκατ. ευρώ από χρεώστες και 171.336 ευρώ από επενδύσεις. Η αξία των οχημάτων του ανέρχεται σε 381.349 ευρώ, ενώ η ακίνητη περιουσία του εκτιμάται στα 809.462. Σε δάνεια οφείλει 463.490 ευρώ και σε πιστωτές 65.491 ευρώ.
*Γιώργος Παμπορίδης: δήλωσε ακίνητη περιουσία 3,125 εκατ. ευρώ ενώ η συνολική τρέχουσα αξία τεσσάρων οχημάτων, μιας μοτοσυκλέτας και μιας βάρκας ανέρχεται στις 86.000 ευρώ. Όσον αφορά σε καταθέσεις σε τράπεζες αυτές ανέρχονται σε 11.553 ευρώ ενώ τα δάνεια του ανέρχονται σε 651.182 ευρώ και οι επενδύσεις σε 19.550 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί πως ο κ. Παμπορίδης που προκύπτει ο πιο ευκατάστατος από τους υπουργούς αν όχι από όλους τους αξιωματούχους σχολίασε χθες στον δελτίο ειδήσεων του ALPHA πως με έκπληξη πληροφορείται αυτήν την πρωτιά αφήνοντας να εννοηθεί ότι άλλοι δεν δήλωσαν όλα τα περιουσιακά τους στοιχεία.
Όλες οι δηλώσεις είναι αναρτημένες στην ιστοσελίδα της Βουλής στο www.parliament.cy. Σημειώνεται ότι ο κυβερνητικός εκπρόσωπος εμπίπτει στο πεδίο ελέγχου άλλου νόμου για το Πόθεν Έσχες που αφορά σε ορισμένους αξιωματούχους και πολιτικά εκτεθειμένα πρόσωπα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου